Selvityksen tekeminen taiteen perusopetuksen järjestämisestä

Taiteen perusopetus järjestetään lain (633/1998) ja asetuksen (813/1998) mukaan.

Opetusta annetaan Opetushallituksen antamien opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti.

Taiteen perusopetus on tavoitteellista tasolta toiselle etenevää ensisijaisesti lapsille ja nuorille järjestettävää eri taiteenalojen opetusta, joka samalla antaa oppilaalle valmiuksia ilmaista itseään ja hakeutua asianomaisen taiteenalan ammatilliseen ja korkea-asteen koulutukseen.

Taiteen perusopetuksen yhteydessä voidaan järjestää myös muuta taiteen edistämiseen liittyvää toimintaa. Kunta voi järjestää taiteen perusopetusta.

Koulutuksen järjestäjä voi järjestää tässä laissa tarkoitetut palvelut myös yhdessä muiden koulutuksen järjestäjien kanssa tai hankkia ne julkiselta tai yksityiseltä yhteisöltä taikka säätiöltä. Kunta, joka järjestää taiteen perusopetusta, saa valtionosuutta kunnan asukasmäärän mukaan siten kuin kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetussa laissa (1704/2009) säädetään.

20 § Valtionosuus opetustuntikohtaisesti rahoitetun taiteen perusopetuksen käyttökustannuksiin

Kunnalle, kuntayhtymälle, yksityiselle yhteisölle ja säätiölle, jolle on myönnetty taiteen perusopetuksesta annetun lain 11 §:n 3 momentin nojalla oikeus saada valtionosuutta opetustuntien määrän mukaan, myönnetään valtionosuutta opetustuntikohtaisen taiteen perusopetuksen käyttökustannuksiin 57 prosenttia euromäärästä, joka saadaan, kun koulutuksen järjestäjälle valtionosuuden laskemisen perusteeksi mainittua opetusta varten vahvistettu opetustuntimäärä kerrotaan opetustuntia kohden määrätyllä yksikköhinnalla. Koulutuksen järjestäjälle myönnetään valtionosuutta laskennallisten opetustuntien määrän mukaan. (Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta 1705/2009) Oppilailta voidaan periä opetuksesta kohtuullisia maksuja. Koulutuksen järjestäjänä toimiva kunta voi määrätä omasta kunnasta tulevalta oppilaalta perittävän maksun erisuuruiseksi kuin muulta oppilaalta perittävän maksun.

Tilanne tällä hetkellä Siuntiossa

Siuntion lasten ja nuorten taiteen harrastus nojautuu naapurikuntien taiteen perusopetusta järjestävien tahojen toimintaan. Kirkkonummella taiteen perusopetusta tarjoaa mm. Lasten kuvataidekoulu, käsityökoulu ja musiikkiopisto. Inkoossa taiteen perusopetusta järjestää Inkoon kuvataidekoulu. Länsi-Uudellamaalla Hiiden Opiston sopimuskuntia on kolme: Lohja, Vihti ja Siuntio. Siuntion musiikkiyhdistys on tarjonnut musiikin opetusta kunnan alueella kunnan tukemana oman yhdistyksensä puitteissa.

Saadakseen taiteen perusopetusta, on siuntiolaisten täytynyt enimmäkseen matkustaa naapurikuntiin voidakseen harrastaa ja kehittää taitojaan. Siuntiossa on kelpoisia opettajia, jotka voisivat antaa taiteen perusopetusta kunnan tiloissa sekä laatia opettamiensa aineiden opetussuunnitelmia. Hinku -kuntana olisi hyvä vähentää liikenteen päästöjä suuria kuljetustarpeita rajoittamalla. Vapaa sivistystyö ja taiteen perusopetus kunnan alueella lisää Siuntion houkuttelevuutta kuntana. Myös kuntarajojen ylittävä yhteistyö lisää mahdollisuuksia järjestää taiteen perusopetusta Siuntiossa. Eteläisessä Siuntiossa on tällä hetkellä tyhjillään kaksi päiväkotitoimintaan tarkoitettua kiinteistöä, joissa päiväkotitoiminnan ohella voisi järjestää taiteen perusopetusta.

Esitys

Kokoomuksen valtuustoryhmä esittää, Siuntion kunta selvittää mahdollisuutta käynnistää taiteen perusopetusta kunnan omana toimintana tai yhteistyömuotoisesti tarjoten opetussuunnitelmaan perustuvaa opetusta mm. musiikin ja kuvataiteen saralla opetuskielen ollessa suomi ja ruotsi.

Selvityksen kohteena voisivat olla:

• millä tavalla taiteen perusopetusta voisi Siuntiossa järjestää; koulumuotoinen ryhmäopetus oppilaitoksen järjestämänä, oppilaitoksen ylläpitäjä (kunta, kuntayhtymän sivutoimipiste, yhdistys, säätiö), kerhomainen opetus kasvatuksen ja opetuksen tiloissa
  • taiteen perusopetuksen tilan käytön tarpeet ja mahdollisuudet Siuntiossa (tyhjillään olevat päiväkotitilat Störsvikissä)